بنیان اولیه سازمان مدیریت صنعتی در اوایل دهه ۱۳۴۰، با عنوان مرکز راهنمایی صنایع ایران شکل گرفت که کوششی ابتدایی برای کمک به توسعه صنعتی کشور بود. مشاوران خارجی این مرکز با تشخیص ضرورت نیاز به کادر متخصص ایرانی، توصیه نمودند کادر ایرانی مستقل در این مرکز کار خود را آغاز نمایند. ضرورت تاسیس یک سازمان مستقل در بطن مرکز راهنمایی صنایع ایران، در سالهای بعد بیش از پیش احساس شده و این مرکز هدفمند با تغییر شکل، بصورت «سازمان مدیریت صنعتی» وارد عمل و نخستین مدیر عامل سازمان «آقای مهندس نیازمند» در رأس آن منصوب شد.

سازمان در سالهای ابتدایی فعالیتش، از خدمات مشاوران خارجی و خصوصاً «یونیدو» که وابسته به سازمان ملل می باشد، استفاده نمود و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز نماید. از عمده مشکلات سازمان در طی دوران حیات اولیه، رفع تضاد بین «خدمات ارشادی» و «خدمات حرفه ای» بود. سازمان پس از مدتی دریافت که ارائه خدمات رایگان برای دو طرف مشکلاتی را ایجاد می کند، در نهایت به این نتیجه رسید که ارائه خدمات رایگان، خدمت سازمان را به نازلترین سطح تقلیل می‌دهد، لذا تصمیمی اتخاذ کرد که از کارفرمایان بخواهد درقبال دریافت خدمات، هزینه های آن را پرداخت نمایند و به عنوان یک خریدار واقعی عمل نمایند.

در این دوران استفاده از خدمات کارشناسان درجه اول بین المللی نظیر «راسل ایکاف»، تغییر ساختار سازمانی از وظیفه‌ای به ماتریسی و نوآوری در نظام حقوق کارکنان با هدف جذب و نگهداری افراد ذخیره سبب شد تا فعالیتهای توسعه خدمات تسهیل شده و با سرعت بیشتری ادامه یابد.

در سالهای پس از انقلاب و در دوران جنگ، سازمان توانست علیرغم دشواری های فراوان ناشی از شرایط خاص کشور، به حیات خویش به عنوان بزرگترین و تنها موسسه خود اتکای ارائه دهنده خدمات مدیریت ادامه دهد. پس از پایان جنگ و به منظور گسترش فعالیتها، سازمان مدیریت صنعتی اقدام به جذب نیرو‌های جدید و گسترش شبکه مشاوران و کارشناسان ایرانی و خارجی خود نمود تا بتواند در راستای رسالت ها و اهداف خود گام بردارد و مسیر خود را توسعه داده و مأموریت خویش را تحقق بخشد.

نام سازمان مدیریت صنعتی

در نگاه اول ممکن است این نام چنین القا کند که سازمان مدیریت صنعتی خدمات خود را فقط به بخش صنعت و بنگاه‌های صنعتی ارائه می‌دهد. اما فلسفه ایجاد این سازمان، بعنوان یک هسته بومیگسترش دستاوردهای مدیریت علمی بوده است. یعنی مدیریت برخاسته از صنعت و به عبارتی دیگر مدیریت نوین را در سه عرصه مشاوره، تحقیق و آموزش مدیریت به کار گیرد و با توجه به ویژگی‌های بومی کشورمان تا حد امکان این یافته‌های علمی را آنچنان با نیازهای خاص موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی منطبق سازد، بگونه‌ای که در عمل به کارایی و بهره‌وری آنها کمک کند.

بررسی طیف گسترده مشتریان سازمان و خدمات ارائه شده به آنها در طی بیش از چهل سال گذشته نشانگر این واقعیت است که در میان استفاده‌کنندگان از خدمات سازمان، وزارتخانه‌های مهم مانند بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسکن و شهرسازی وجود دارد.

همچنین سازمان‌ها و موسسات و مجتمع‌های بزرگ صنعتی و خدماتی دولتی تا شرکت‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی بخش خصوصی نیز دراین شمار قرار دارند، از اینرو سازمان تلاش دارد تا بعنوان یک عامل تغییر در راه بهبود سیستم‌های اطلاعاتی و عملیاتی بخش‌های دولتی و خصوصی در سطح کلان و خرد ایفاگر نقشی بالنده و سازنده باشد.

آرم سازمان مدیریت صنعتی

آرم سازمان مدیریت صنعتی در واقع مهری است تاریخی که بروی سفال‌های کشف شده در دشت لوت کرمان و در آثار بر جای مانده از بنای باستانی «هبیج» نقش بسته بود.

مهم‌ترین نکته‌ای که درمورد مردمان این ناحیه می‌توان ذکر کرد آنست که علیرغم اینکه بارها و بارها در معرض تاخت و تاز اقوام مختلف قرارداشته‌اند، در باقیمانده‌های تمدن آنها نشانه‌ای از «اسلحه» یافت نشد و شاید بتواند نشانه خوبی از خوی و پیشه این مردمان باشد.

دلیل انتخاب این آرم برای سازمان مدیریت صنعتی اینست که این نشانه مفهوم انسجام و یکپارچگی بین سه فعالیت اصلی سازمان یعنی مشاوره، آموزش و تحقیق را نشان می‌دهد.