دوره DBA (دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار)سازمان مدیریت صنعتی

 مقدمه:

تجارب موجود در فرآيند توسعه اقتصادي در كشورهاي توسعه يافته و نوپاي صنعتي نشان مي دهد كه توان مديريت يكي از اهرم هاي قوي و محرك هاي اصلي توسعه است . نياز به تقويت و تجهيز كادر مديريت بخصوص در سطح اجرايي در كشورما نيز بخوبي احساس شده است . كشور ما اكنون نيازمند مديراني است كه بتوانند با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي دانش مديريت و تجارب كشورهاي صنعتي و نيز در نظر گرفتن شرايط بومي ، وظايف خويش را در راهبري و مديريت علاوه بر وظايف اصلي و سنتي مديريت به ويژه در زمينه حل مسائل واقعي محيط كار به نحوي موثرتر از گذشته انجام داده و راه را براي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هموار كنند . دوره DBA نيز به منظور پرورش چنين مديراني براي بنگاههاي توليدي و خدماتي در بخش هاي دولتي، خصوصي و تعاوني طراحي و تدوين شده است.

 DBA    مخففDoctorate of Business Administration  است ولی با دکترای رشته های مهندسی و علوم پایه کاملاً متفاوت است. دور ) DBA مدیریت عالی کسب و کار) يك سطح بالاتر از دوره MBA بوده و هدف آن آموزش و توانمندسازی مديرانی مستعد و شايسته در کشور جهت توسعه و گسترش فعالیت موفق سازمان ها در سطح ملی و بین المللی است. تمركز دوره DBA  بیشتر بر شیوه های کاربردی و علمی- عملیاتی مدیریت در حوزه های مختلف کسب و کار بوده و به طور کلی تمامی عمليات اصلي زنجيره ارزش شامل ایده، بازاریابی، تأمين منابع، طراحي، توليد، عرضه محصولات و خدمات، منابع انساني، فناوري اطلاعات، مالي، برنامه ريزي و … را در بر می گیرد و مديريت فرآيندهاي يک کسب و کار را در سطح عالی سازمان شامل مي شود.

تعريف و هدف دوره:
هدف اصلي اين دوره تربيت مديران حرفه اي و آينده نگر است كه با دانش و مهارت هاي مديريت كسب و كار آشنا شوند تا بتوانند در تدوين جهت گيرهاي راهبردي و مديريت و همچنين حل مسائل واقعي محيط كار كمك كننده باشند. اين دوره همچنين براي پاسخ دهي به نياز تصميم گيرندگان در صنايع مختلف طراحي شده است تا آنها را با دانش نوين در زمينه مديريت كسب و كار در عرصه هاي ابر رقابتي آشنا كند تا بتوانند در ايفاي نقش معمار سازماني به طور موثر و كارآمد عمل نمايد

. مخاطبان این دوره مدیران ارشد، مشاوران و مدرسان حوزه مدیریت بوده که پس از گذراندن آن به فهم عمیقی از دانش مدیریت در زمینه های بازاریابی، تفکر استراتژیک و منابع انسانی دست پیدا کرده، متدهای به کارگیری دانش مدیریتی برای حل عارضه های سازمانی را آموخته، مهارت های رهبری سازمانی خود را توسعه داده و توانمندی های خود برای تصمیم گیری و تفکر در شرایط بحران را ارتقا می دهند.

  نتایج مورد انتظار از دوره:
  – کسب دانش و اطلاعات تخصصي به روز در حوزه های نوین مدیریت و کسب و کار
  – کسب مهارت اجرایی در حوزه های مدیریتی شامل: مدیریت استراتژیک، مدیریت فروش، کارآفرینی و …
  – کسب بينش و نگرش عميق در حوزه کسب و کار جهت راه اندازی کسب و کار جدید و یا توسعه و گسترش کسب و کارهای موجود
  – پرورش اساتید برجسته که بتوانند در رشته های مدیریتی علی الخصوص MBA مشغول به فعالیت علمی شوند
ضرورت و اهميت:
امروزه  DBA به عنوان يكي از محبوبترين رشتههاي دانشگاهي جهان شناخته شده است، به طوري كه بيشتر دانشگاهها در تلاشند تا اين رشته را به عنوان يكي از رشتههاي خود ارائه دهند. دليل گرايش دانشگاهها به سمت اينكه اين رشته را در واحد خود داير كنند بسيار واضح است و آن اين است كه امروزه در دنياي رقابتي تجارت و كسب و كار افراد بدون در نظر گرفتن هر رشته دانشگاهي كه قبلاً از آن فارغ التحصيل شده باشند مي خواهند خود را براي حركت به سوي پست مديريتي مرتبط با رشته شان آماده كنند.
نقش و توانايي دانش آموختگان:
-شناسايي و حل مشكلات محيط كسب و كار با راه حلهايي كه بيشترين ارزش افزوده را ايجاد مي كنند
-شناسايي فرصت هاي توانمندساز در يك اقتصاد مبتني بر بازار جهاني

 – ساختاربندي و طراحي مجدد استانداردها و قوانين در محيط هاي صنعتي 

تفاوت DBA با PhD

هدف دوره دکترای تخصصی رشته های مهندسی و علوم پایه، تولید دانش جدید بر پایه تحقیق و پژوهش های آزمایشگاهی و یا کتابخانه ای می باشد در حالیکه در دوره DBA، دانشپذیر اصول تحقیق و پژوهش در عارضه های سازمان را با رویکرد اجرایی آموخته تا علاوه بر توسعه دانش مدیریتی، مهارت های اجرای این دانش را در راستای حل مشکلات محیط کسب و کار بدست آورد. دانش آموخته گان دوره DBA، می توانند رهبری سازمان های بزرگ را بر عهده گیرند، برای توسعه علوم مدیریتی تحقیق و پژوهش انجام داده و جهت حل عارضه های سازمانی کسب و کارهای مهم به عنوان مشاور فعالیت نمایند.

دوره DBA چیست؟ 

دوره DBA که دوره ای با رویکرد پژوهشی و مهارتی است به گونه ای طراحی شده است که مدیران با فراگیری مهارت های رهبری در جهت رفع چالش های موجود اقدام نمایند.

دوره DBA  بیش ازمباحث نظری به موارد کاربردی و مهارتی می پردازد و به همین دلیل برای مدیران ارشد، مدیران اجرایی و مشاوران مناسب می باشد.

 دکتری مدیریت(PhD) به خلق تئوری های جدید میپردازد درحالیکه دوره دکتری مدیریت کسب و کار (DBA) به شیوه های کاربردی آن تئوری ها در رفع مشکلات سازمانی و همچنین به هر چه حرفه ای تر شدن فرد در کسب و کار خود توجه دارد . دانشپذیران دوره دکتری مدیریت کسب و کار دارای پیشینه های اجرایی و تجارت مدیریتی مختلف هستند .

 ایجاد و گسترش شبکه ارتباطی دانشپذیران ، یکی دیگر از مزیت های  دوره DBA می باشد.

این دوره بگونه ای  طراحی شده است که بوسیله آن ، دانش و مهارت مدیریتی آنها به طور چشمگیری توسعه  یافته و آنها را آماده میسازد تا نقش کلیدی رهبری را در زمینه هایکاری خود عهده  گیرند .

نگرش علمی به مدیریت : از طریق آشنایی با تجربیات دنیای صنعتی و پژوهش های معمول در رشته مدیریت به اهمیت نگرش علمی به مسائل مدیریتی  پی خواهید برد و از تفکر  یک بعدی، شتاب زدگی در عمل و پیش داوری درباره روش های کارآمد مدیریت که از ویژگی های نگرش  غیر علمی است پرهیز خواهید کرد.

 کسب دانش مدیریت : آشنایی مدیران با تجربیات سایر کشورهای صنعتی و نیز تحقیقات اندیشمندان مدیریت موجب ارتقاسطح دانش آنان در این زمینه می شود و این امر ازسویی زمینه استفاده موثر از فنون  جدید مدیریت را توسط مدیران فراهم می کند و ازسوی دیگر ارتباط و همکاری نزدیکی  میان مدیران و کارشناسان مدیریت ایجاد و موجب می شود که مدیران از مشاوران و کادر ستادی خود بهتر استفاده کنند.

دوره های DBA با این پیش فرض برگزار می شوند که مخاطبان آن علاوه بر سابقه مدیریتی، از دانش مدیریتی اطلاعات خوبی دارند. در حقیقت بدون داشتن مطالعه کافی در مورد اصول بازاریابی، برنامه ریزی استراتژیک و یا مدیریت منابع انسانی، شرکت در دوره های DBA تلف کردن وقت و انرژی است. شما با وجود سابقه مدیریت در بهترین سازمانهای کشور هم نمی توانید بدون اطلاع از مدل مایکل پورتر یا تئوری منبع محور، برنامه ریزی استراتژیک آینده پژوهانه را بیاموزید.

همان طور که دروس دوره MBA پیش نیاز بی چون و چرای دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار میباشد، شرط سابقه مدیریت برای بهره مندی هرچه بیشتر از مزایای این دوره بسیار حائز اهمیت است. ورود به دوره DBA بدون داشتن دید از دنیای کسب و کار و اطلاع صرف از تئوری های مدیریتی، مانند کسی است که بدون حتی یک دقیقه تمرین عملی و صرفا با کمک کتب آموزشی، رانندگی را آموخته باشد.

آموزه های علم مدیریت همگی ثمره سالها تجربه موفقیتها و شکستهای کمپانی های برزگ در دنیاست که توسط اندیشمندان این حوزه، به صورت مدلهای علمی درآمده است. ولی اتکای صرف به این تئوری ها و نداشتن تجربه عملی قاعدتا رویکرد مناسبی برای تحصیل در دوره های DBA نمیباشد.

دوره DBA در شرایط کنونی

شرایط کنونی اقتصاد و بازار دنیا به گونه ای است که رقابت در عرصه کسب و کار و در بین سازمان ها بسیار سخت تر و پیچیده تر شده است. سازمان ها در صورتی می توانند در چنین شرایطی با موفقیت عمل کنند و نسبت به رقبا پیشی بگیرند که نیروی انسانی در سازمان ها بخصوص در سطح مدیریتی و مدیران ارشد سازمان ها از دانش و تخصص مدیریتی و مهارت کاربردی بویژه در زمینه کسب و کار برخوردار باشند. دوره دی بی ای با توجه به اینکه هم بر دانش و تخصص مدیریت و هم بر مهارت های کاربردی مدیران تمرکز دارد می تواند در فضای رقابتی موجود مدیرانی با تخصص و مهارت بالا تربیت کند.

نکته قابل توجه این است که افرادی که دوره DBA را گذرانده اند دارای بیشترین میزان اشتغال و همچنین حقوق و مزایای دریافتی نسبت به رشته های دیگر هستند.

هزینه دوره DBA سازمان مدیریت صنعتی

هزینه دوره  DBA سازمان مدیریت صنعتی در  استان همدان 375,000,000 ریال با ۵ درصد تخفیف به صورت نقدی و یا در سه قسط ۳ و ۶ ماهه پرداخت کنید.

شرایط شرکت در دوره DBA :

  • دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد و حداقل ۵ سال سابقه کاری مدیریتی.
  • موفقیت در مصاحبه ورودی.

 برای شرکت در دوره DBA سازمان مدیریت صنعتی باید مدرک کارشناسی ارشد به همراه سابقه مدیریتی داشته باشید.

مخاطبان دوره DBA

  • مدیران و کارآفرینان کشور؛
  • مدیران ارشد و میانی سازمان‌ها و شرکت‌ها؛
  • کارشناسان فعال، با انگیزه و کارآفرین؛
  • فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد مؤسسات آموزش عالی در رشته‌های مختلف (علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر، معماری، پزشکی و غیره) .
  • زمانبندی ثبت نام دوره  DBA
  • دوره DBA در طول 2الی 2.5 سال و در 5ترم برگزار می‌شود.
  • دوره در مجموع 430 ساعت آموزشی می باشد .
  • برای سهولت در امر تحصیل افراد شاغل، کلاس‌ها در روزهای پایانی هفته و یا خارج از وقت اداری برگزار می شود.
  •   دوره ها می تواند برای سازمان ها و شرکت های متقاضی سفارشی شده و بطور جداگانه زمان بندی و برگزار گردد.
  • نحوه ثبت نام دوره  DBA
  • داوطلبان پس از ثبت‌‌نام‌ و پس از تایید رزومه، دعوت به مصاحبه خواهند شد. لازم به ذکر است ثبت‌‌‌نام نهایی داوطلبان مشروط به قبولی در مصاحبه می‌باشد.
  • مدرک دوره DBA 
  • در صورت موفقیت در دوره، به دانش‌آموختگان‌، گواهی معتبر شرکت در دوره  اعطا خواهدگردید.
  • تصویر مدرک اعطایی به صورت زیر است:

ابتدا لازم از به مقایسه بین مدرک و گواهینامه بپردازیم. عموماً مدرک از طرف دانشگاه ها و گواهینامه از طرف مؤسسات خصوصی و مدارس کسب و کار برای دوره های آموزشی ارائه می گردد.

جدول مقایسه مدرک و گواهینامه

عنواننوع دورهساعت آموزشیطول دوره به ترمطول دوره سالتعداد واحد درسی
دوره در سطح دکترای حرفه ای مدیریت کسب و کار (DBA)ختصاصی سازمان مدیریت صنعتی5125 ترم 2.5 سال 32 واحد
DBA مشترک با دانشگاه های فرانسهاختصاصی سازمان مدیریت صنعتی4685 ترم2.5 سال 512 ساعت