بخشی از دانشگاه های آمریکا و کانادا ممکن است در کنار سایر مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی، از متقاضیان دریافت پذیرش، درخواست تاییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی نمایند. این امر در مورد دریافت ویزای نیروی متخصص کانادا یا Federal Skilled Worker Program (فدرال اسکیل ورکر) نیز صادق است. یعنی یکی از مدارک لازم برای اقدام جهت مهاجرت به کانادا به این روش، دریافت تاییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی می باشد. از این رو موسساتی هستند که خدمات مرتبط در این زمینه را به دانشجویان ارائه می نمایند بدین ترتیب که مدارک تحصیلی متقاضیان را دریافت و بر اساس نظام رتبه بندی خاصی به نمرات و دانشنامه ها امتیاز می دهند. در بین این موسسات، World Education Services که به اختصار WES نامیده می شود از اهمیت و اعتبار بالایی در بین دانشگاه های آمریکای شمالی و سازمان های مهاجرتی بر خوردار بوده و اغلب آنها ارزیابی مدارک تحصیلی این موسسه را معتبر می دانند. بنابراین این سازمان یک سازمان غیر انتفاعی با ۳۰ سال سابقه در ارزشیابی مدارک بین المللی است.

این سازمان سالانه بیش از ۵۰۰۰۰ ارزشیابی انجام می دهد که نتایج آنها در کانادا و آمریکا معتبر هستند. ارزشیابی ها با استناد به پایگاه داده ی سازمان WES به نام aices انجام می شود. این پایگاه داده حاوی اطلاعات کامل راجع به رشته ها، نظام تحصیلی و روش های آموزشی کشورهای گوناگون است. در این پایگاه اطلاعات آموزشی ۲۱۴ کشور گوناگون به ثبت رسیده است.

دو نوع ارزشیابی در WES انجام می شود:

۱- ارزشیابی مدرکی؛ اغلب به هدف کار و مهاجرت

۲- ارزشیابی واحد به واحد؛ اغلب جهت ارائه به دانشگاهها

برای گرفتن مجوز تحصیل، کار و یا مهاجرت در کشورهای آمریکا و کانادا باید مدارک تحصیلی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بر اساس سیستم های مرسوم آن کشورها مدارک تایید گردند و یا نمرات معادل سازی شوند. یکی از معتبرترین موسساتی که ارزشیابی آن تقریبا مورد قبول کلیه دانشگاه ها و سازمان ها و یا حتی آژانس های دولتی این دو کشور می باشد، موسسه WES است.

چنانچه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا یا کانادا را داشته یا جهت مهاجرت در برنامه اسکیل وورکر کانادا اقدام نموده اید لازم است مدارک تحصیلی شما به وسیله موسسه WES ارزشیابی شده باشد. پس از پرداخت هزینه ارزشیابی و ارسال مدارک، این موسسه مدارک تحصیلی متقاضیان را بررسی کرده و بر اساس نظام رتبه بندی استاندارد آمریکای شمالی امتیاز دهی می کند.

مراحل ارزشیابی WES به این صورت است:

۱- ارسال مدارک به WES

۲- دریافت و انجام ارزشیابی توسط WES

۳- ثبت نتیجه و مدارک شما توسط WES – شما می توانید هر تعداد نسخه که لازم دارید از WES درخواست کنید. این سازمان نتیجه را مستقیماً به مرکز مورد نظر شما ارسال می کند.

مدارک لازم :

۱- فتوکپی تمام مدارک بالاتر از دیپلم (کاردانی،کارشناسی،…) توسط خود متقاضی ارسال گردد.

۲-  ریزنمرات تمام دوره های گذرانده شده دانشگاهی توسط خود دانشگاه ارسال گردد.

۳- ترجمه لغت به لغت کل مدارک بالا به زبان انگلیسی یا فرانسه.

۳- فرم درخواست ریز نمرات.

چنانچه قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا یا کانادا را داشته یا جهت مهاجرت در برنامه اسکیل وورکر کانادا اقدام نموده اید لازم است مدارک تحصیلی شما به وسیله موسسه WES ارزشیابی شده باشد. پس از پرداخت هزینه ارزشیابی و ارسال مدارک، این موسسه مدارک تحصیلی متقاضیان را بررسی کرده و بر اساس نظام رتبه بندی استاندارد آمریکای شمالی امتیاز دهی می کند.

جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید:

www.wes.org

تمام مدارک باید به آدرس زیر ارسال شود:

World Education Services – Canada, ۴۵ Charles Street East, Suite 700,Toronto, Ontario, M4Y 1S2, Canada

پس از دریافت مدارک خود، اگر مدارک شما تکمیل باشد حداکثر تا ۷ روز کاری نتیجه ی آن را دریافت خواهید کرد. اگر عجله داشته باشید مدارکتان را سریعتر دریافت کنید با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر از خدمات فوری استفاده می کنید و نتیجه را ۳ روزه تحویل می گیرید. درغیر اینصورت اگر بخواهید یک روزه نتیجه را دریافت کنید ۲۰۰ دلار اضافه پرداخت می کنید.

علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با مدیر دپارتمان دوره های بلندمدت آقای مهرداد صمدی  ( ۳۶۶۳۵۲۶۳-۰۳۱) تماس حاصل فرمایند.

نحوه فرایند و هزینه ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط مؤسسه WES چگونه است؟

اگر می خواهید از خدمات موسسه WES استفاده کنید، ضروری است در آغاز از طریق صفحه AccessWES نسبت به گشایش حساب کاربری خود اقدام کنید. پس از ورود به حساب کاربریتان در وب سایت این مؤسسه، دو بخش کاملا مجزا برای متقاضیان آمریکا و کانادا قرار داده شده است. همچنین شما می توانید برای انتخاب بخش مورد نظر خود در صفحه اصلی روی گزینه Apply for a WES Credential Evaluation که در تصویر مقابل نشان داده شده است، کلیک نمایید تا به همین صفحه که تصویر آن در ادامه آمده است منتقل شوید. صفحه بعد فرایند دو مرحله ای انجام ارزیابی را مشاهده می کنید:

گام ۱: دو لینک در اختیار شما قرار خواهد گرفت که عبارتند از: اطلاعات مراحل و نحوه انجام ارزیابی در مؤسسه WES و دیگری مدارک لازم، که لازم است پیش از آغاز فرایند ارزیابی و ارسال مدارک آن را به دقت مطالعه نماید.

گام ۲: شامل بخشهای مجزا برای ارائه خدمات به متقاضیان آمریکا و کانادا است. در صورتیکه شما متقاضی دریافت ارزیابی مدارک برای کشور کانادا باشید با دو گزینه مواجه خواهید شد که عبارتند از ECA Application for CIC، برای متقاضیان مهاجرت به کانادا و Standard Online Application که اختصاص به استفاده متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا دارد.

با توجه به پکیج های گوناگونی که توسط موسسه WES برای متقاضیان مختلف طراحی شده است، هزینه ارزیابی مدارک تحصیلی در این مؤسسه متفاوت است و لازم است شما پس از تکمیل پروفایل خود و آگاهی از هزینه آن نسبت به پرداخت هزینه ارزیابی مدارک تحصیلی خود اقدام کنید. برای کسب اطلاع بیشتر از مبالغ خدمات مربوط به هر یک می توانید به جدول هزینه خدمات مربوط به آمریکا و هزینه خدمات مربوط به کانادا مراجعه نمایید.

مواردی جهت ارزشیابی مدارک توسط WES که شما باید بدانید.

  • پکیج Course by Course with GPA & course-levels در صورتی برای شما نیاز است که قصد ادامه تحصیل در آمریکا و کانادا را داشته باشید و بخواهید مدارکتان مورد ارزیابی قرار گیرد. این پکیج همه نمره های درسی (تک تک واحدهای درسی) که گذرانده اید، معدل گیری و محاسبه می کند بر اساس نمره از ۰ تا ۴ که سیستم درجه بندی GPA کانادایی یا آمریکایی می باشد. به همین منظور شما می‌توانید توسط ابزار رایگان iGPA Calculator در سایت WES جهت تبدیل نمرات خود به GPA استفاده کنید.
  • در جهت اقدام برای کار و مهاجرت Document-by-Document Evaluation گزینه مناسب خواهد بود.
  • این مؤسسه مدارکتان را ارزشیابی کرده و نتیجه را ثبت می کند و بر اساس درخواستتان، آن را برای مؤسسه ها، دانشگاه ها و یا سفارت ارسال می کند.

نکته ی دیگری که حائز اهمیت است، این است که هرگز نباید اصل مدارک خود را برای مؤسسه WES ارسال کنید؛ زیرا این مؤسسه مدارک دریافت شده شما را به هیچ وجه باز نخواهد گرداند.